
سنسور اکسیژن J4 جک
🔸️نکته حیاتی در مورد سنسور اکسیژن جک J4، حساسیت شدید ECU (کامپیوتر خودرو) به ولتاژ سنسور دوم (پاییندست) و روشن شدن زودهنگام چراغ چک به دلیل کیفیت سوخت است.
این خودرو دارای دو سنسور اکسیژن است. در ادامه نکات کلیدی و کاربردی برای هرکدام آورده شده است:
۱. تفاوت و وظیفه دو سنسور در J4
🔸️سنسور اول (بالادست): قبل از کاتالیزور قرار دارد. وظیفه آن تنظیم دقیق نسبت سوخت و هوا است. خرابی آن باعث بالا رفتن شدید مصرف بنزین و ریپ زدن میشود.
🔸️سنسور دوم (پاییندست): بعد از کاتالیزور قرار دارد. وظیفه آن فقط تست سلامت کاتالیزور است. در جک J4 این سنسور به شدت حساس است و با کوچکترین تغییر در خروجی کاتالیزور، خطای خطای کارایی کاتالیزور (معمولاً کد P0420) را میاندازد.
۲. بنزین بیکیفیت و خطای کاذب
🔸️مشکل: به دلیل کیفیت پایین بنزین در ایران و عدم احتراق کامل، سنسور دوم سیگنال اشتباه به ECU میفرستد و چراغ چک روشن میشود.
🔸️راهکار: در بسیاری از مواقع سنسور سالم است و فقط نیاز به شستشو دارد یا باید از مکملهای سوخت معتبر جهت بهبود احتراق استفاده کنید.
۳. علائم اصلی خرابی در جک J4
🔸️کاهش کشش خودرو: به خصوص در سربالاییها، خودرو رمق خود را از دست میدهد.
🔸️نوسان دور موتور: در حالت درجا (Idling)، دور موتور ثابت نمیماند و لرزش خفیف احساس میشود.
🔸️بوی بد اگزوز: بویی شبیه به تخممرغ گندیده یا بوی تند بنزین خام از اگزوز استشمام میشود.
۴. هشدار هنگام خرید قطعه
🔸️سنسور اکسیژن جک J4 با جک J5 یا S3 متفاوت است. حتماً قطعه را بر اساس شماره فنی دقیق و مدل خودروی خود (J4) تهیه کنید تا در سوکت و ارسال فرکانس به ECU دچار مشکل نشوید.